Hvor langt kan en elbil køre, når det er koldt? Det spørgsmål søger FDMs norske søsterklub, NAF, i år for sjette gang svaret på.
Selvom der er en Tesla Model 3 med en officiel rækkevidde med 702 km blandt testbilerne, er det ikke sikkert, at der kommer en ny rekord. For i år er der kommet to ændringer i måden, rækkevidden bliver målt på.
Den første ændring er, at bilerne ikke køres helt tør for strøm. Det skyldes, at der tidligere har været elbiler, der har kravlet rundt i de norske fjelde med 10 km/t i jagten på at bruge den sidste strøm. I år er kravet, at bilen skal kunne holde fartgrænsen. Og når bilen ikke længere kan holde fartgrænsen, så stopper målingen.
Den anden forandring er selve ruten. Der har været kritik af, at de biler, som kørte langt, fik mulighed for at regenerere, hvis de lige kommer over et fjeld. Derfor bliver den sidste del af ruten kørt på en relativt flad strejkning, hvor der er en fartgrænse på op til 80 km/t.
Begge dele vil gøre det sværere at klare sig godt, men samtidig er det godt nyt for os danske bilkøbere, fordi resultatet vil være mere relevant. Det er mere sikkert, og det minder mere om danske forhold.
Vejret spiller som altid en rolle, men temperaturen lå på testdagen omkring og over frysepunktet, så årets resultat er ikke ramt af ekstrem kulde. Også det gør resultaterne mere brugbare og relevante for danske bilkøbere.
Polestar 3 vandt - efter målfoto
På vejen kørte Polestar 3 med 531 km længst, og efter den havde kørt sammen med Tesla Model 3 hele vejen, endte NAF med at give rækkevidde-trofæet til den store SUV med det store batteri.
Polestar 3's triptæller passede med afstanden beregnet ud fra Google Maps. Mens Teslaen, der havde kørt cirka 300 meter kortere, havde en større afvigelse mellem bilens triptæller og Google Maps-opmålingen.
Generelt var der mange elbiler med store batterier, men blandt de biler, som kan købes til mere menneskelige penge, var Kia EV3 med 499 km topscoreren, den kørte også lige så langt som Porsche Taycan.
Blandt familiebilerne kan man også nævne Ford Explorer og Hyundai Ioniq 5, der kørte henholdsvis 437 og 436 km. Begge modeller var med firehjulstræk i testen.
En ting er selve rækkevidden, men i Norge har de også stor fokus på afvigelsen mellem WLTP og testresultatet i NAFs vintertest. Her er resultatet for Polestar 3 årets bedste, da der blot var en afvigelse på fem procent.
Tesla den mest effektive
Men der er meget stor forskel på batteriernes størrelse, og de biler, der kørte længst, har også de største batterier. Dog med en vis usikkerhed, da Tesla ikke angiver batterikapacitet på deres biler.
Men baseret på en batteristørrelse på formodede 79 kWh netto var Teslaen også den mest energieffektive i testen med 6,7 km pr. kWh.
Den blev tæt forfulgt af en billigere elbil i form af Kia EV3, der kørte 6,4 km/kWh. Derefter er der langt ned til nummer tre på listen i form af Volvo EX30 med stort batteri og baghjulstræk, der kørte respektable 5,7 km/kWh.
Testens mest forslugne var ikke overraskende Mercedes G580, der blot kørte 3,3 km/kWh.
Bemærk, at beregningen for effektivitet er baseret på FDMs informationer om batteriernes nettokapacitet.
Her er resultaterne i NAFs vintertest 2025:
Få råd og vejledning hos FDM
Husk, at du som medlem af FDM altid kan få råd, vejledning og hjælp, hvis du oplever problemer med din bil, din forhandler eller dit værksted.